به گزارش مشرق، عدم شفافیت مالی در کشور ما باعث شده تا هر چند وقت یک بار یک نفر
با افشای اطلاعات مالی نسبت به رقبا یا دشمنان بکوشد تا حقانیت خود را ثابت
کند.
ادعای رویانیان هم قطعا از همین جنس است چرا که درآمد برنامه 90 قطعا ربطی به رویانیان پیدا نمی کند. سایت گل روز گذشته گزارش مفصلی نوشت. گزارشی با این موضوع: «فردوسی پور چقدر درآمد دارد؟»
فردوسی پور؛ رئیس صدا و سیماست؟
برنامه 90 یک برنامه تلویزیونی است و بخش اصلی و اعظم درآمدهای آن به صدا و سیما تعلق دارد. عادل تنها تهیه کننده و مجری برنامه است و در سودهای کلان مجموعه سهمی ندارد.
دوم؛ آگاهی از آگهی ها
از آنجا که تلویزیون دولتی است و برنامه اش رایگان پخش می شود منابع درآمدی به دو بخش خلاصه می شود. اول آگهی ها و اسپانسرها و دوم پیامک های برنامه 90. پیامک هایی که در هر برنامه از یک میلیون تا دو و نیم میلیون متغیر است و ترنوبل مالی بسیار بالایی دارد. آگهی ها تکلیف مشخصی دارند. آگهی از مجاری رسمی صدا و سیما پخش می شود و اگر در 90 تیزری از پفک نمکی یا بانک پخش شود درآمدش مال تلویزیون است. می ماند اسپانسرهایی که تبلیغات داخل برنامه را به عهده دارند. صدا و سیما به علت نداشتن بودجه مدتی است برنامه های مشارکتی را در دستور کار خود قرار داده که مشابهش برنامه های آشپزی است. با این همه همین مشارکتی ها هم قبل از عقد قرارداد باید پول را بریزند به حساب صداوسیما.
آنهایی که جایزه می دهند
اما بخش اسپانسرها قصه متفاوتی دارد. اسپانسرها شرکت هایی هستند که برای مثال جوایز برنامه را تقبل می کنند و به آن صورت اسمشان در برنامه ذکر نمی شود. شاید سه یا چهار بار عادل در برنامه اعلام کند که بانک فلان جوایز این قسمت را تقبل کرده. این اسپانسرها معمولا اسمشان در پیامک هایی ذکر می شود که پس از شرکت در مسابقه پیامکی دریافت می کنید.
معمولا اسپانسرها برای حضور در یک برنامه مبلغی را به صدا و سیما پرداخت می کنند که در بهترین حالت درصد اندکی به آورنده آگهی پرداخت خواهد شد. به این ترتیب اگر یک بانک به تلویزیون برای اسپانسر شدن در برنامه عادل مبلغی پرداخت کند درصد بسیار کمی از این پول به برنامه 90 خواهد رسید که مخارج تولید هم از آن کسر خواهد شد.
پیامک ها؛ 80 به 20 توافقی
سومین نکته درباره برنامه 90 پیامک ها می تواند سودآورترین بخش کار باشد. هر پیامک ارسالی به برنامه 90 به طور میانگین 50 تومان از حساب شما به حساب اپراتور ارسال می کند. به این ترتیب یک میلیون پیاک در هر برنامه به رقم 50 میلیون می رسد. دو میلیون پیامک قیمتی معادل 100 میلیون پیدا می کند. صد میلیون در هر برنامه می شود 400 میلیون در ماه و 4 میلیارد در سال (با حساب 10 ماه پخش تلویزیونی). این چهار میلیارد در سال کل پول پیامک هاست نه درآمد برنامه 90. معمولا صداوسیما و مخابرات در مواردی اینچنین با هم معامله و با نسبت هایی مثل 90 به 10 یا 80 به 20 این رقم را بین هم تقسیم می کنند و باز هم ربطی به برنامه 90 ندارد.
ماهیانه 5-4 میلیون؛ سالیانه 500
رویانیان ادعا کرده که در برنامه 90 سالی 50 میلیارد تومان درآمد دارد، درصورتی که حرفش کاملا اشتباه است.
با یکی از فعالان تبلیغات صحبت کردیم و از او خواستیم تا با توجه به شناختش از تلویزیون و تبلیغات درآمد عادل در ماه را حساب کند. محاسبات تخمینی او برنامه ای 4 تا 5 میلیون تومان پول بود که خالص هم نیست یعنی باید کلی پول از آن کسر شود. از این فعال تبلیغاتی که در کارنامه اش اداره پروژه یکی از مجموعه های رسانه های خانگی را هم دارد پرسیدیم: اگر کل تبلیغات برنامه 90 به شما پیشنهاد شود چقدر حاضرید پرداخت کنید؟ او جواب داد: «در بهترین حالت مبلغ 500 میلیون در سال را پیشنهاد کرد آن هم به شرط اینکه اسپانسرهای برنامه به خوبی در طول مدت پخش از سوی عادل ساپورت شوند.»
آقای رویانیان، آگهی کیلویی چند؟
مازیار ناظمی
اظهارات مدیرعامل پرسپولیس درباره درآمدهای 40 تا 50 میلیاردی سالیانه برنامه 90، بیشتر تهیه کنندگان صدا و سیما از جمله خود من را بهت زده کرد که نکند خبری است و ما بی اطلاع مانده ایم. تحقیق کردم بهترین نرخ مشارکت درون شبکه ای برای شبکه سه سیما دقیقه ای بین یک میلیون و دویست تا دو میلیون تومان است. یعنی اگر هفته ای یک ساعت برنامه 90 (60 دقیقه یا یک سوم برنامه!) آگهی برود (که اینطور نیست می توانید دوشنبه همین هفته زمان بگیرید) دست بالا می شود 180 میلیون تومان، البته عادل قطعا برای ایشان روشن می کند که آگهی برنامه 90 همان شرکت ارائه دهنده جوایز پیامک است و این برنامه عموما آگهی سفارش اداتره کل بازرگانی سازمان را پخش نمی کند.
حالا جناب رویانیان اینها به کنار نکته مهم این است که تمام درآمدهای بخش آگهی به حساب خزانه کل می رود و از آنجا سهم سازمان پرداخت می شود. روی این موضوع هم چند نهاد بزرگ نظارتی از سازمان بازرسی تا دیوان محاسبات نظارت دارند یعنی حساب و کتاب دارد و کیلویی نیست. سردارجان! ...اما حالا که شما دنبال پول های نود هستید کاشکی روشن می کردید مخارج نهایی و شفاف پرسپولیس در فصل گذشته بالاخره چقدر بود. خاطرم هست در برنامه ورزش بدون ویرایش رادیو گفتگو از آقای شیرینی سرپرست تیم همین موضوع را سوال کردم به ما گفت چرا باید به شما (رسانه ها) جواب بدهیم! در پایان فصل همه چیز را سردار روشن و شفاف می گوید، ما که همچنان منتظریم...
ادعای رویانیان هم قطعا از همین جنس است چرا که درآمد برنامه 90 قطعا ربطی به رویانیان پیدا نمی کند. سایت گل روز گذشته گزارش مفصلی نوشت. گزارشی با این موضوع: «فردوسی پور چقدر درآمد دارد؟»
فردوسی پور؛ رئیس صدا و سیماست؟
برنامه 90 یک برنامه تلویزیونی است و بخش اصلی و اعظم درآمدهای آن به صدا و سیما تعلق دارد. عادل تنها تهیه کننده و مجری برنامه است و در سودهای کلان مجموعه سهمی ندارد.
دوم؛ آگاهی از آگهی ها
از آنجا که تلویزیون دولتی است و برنامه اش رایگان پخش می شود منابع درآمدی به دو بخش خلاصه می شود. اول آگهی ها و اسپانسرها و دوم پیامک های برنامه 90. پیامک هایی که در هر برنامه از یک میلیون تا دو و نیم میلیون متغیر است و ترنوبل مالی بسیار بالایی دارد. آگهی ها تکلیف مشخصی دارند. آگهی از مجاری رسمی صدا و سیما پخش می شود و اگر در 90 تیزری از پفک نمکی یا بانک پخش شود درآمدش مال تلویزیون است. می ماند اسپانسرهایی که تبلیغات داخل برنامه را به عهده دارند. صدا و سیما به علت نداشتن بودجه مدتی است برنامه های مشارکتی را در دستور کار خود قرار داده که مشابهش برنامه های آشپزی است. با این همه همین مشارکتی ها هم قبل از عقد قرارداد باید پول را بریزند به حساب صداوسیما.
آنهایی که جایزه می دهند
اما بخش اسپانسرها قصه متفاوتی دارد. اسپانسرها شرکت هایی هستند که برای مثال جوایز برنامه را تقبل می کنند و به آن صورت اسمشان در برنامه ذکر نمی شود. شاید سه یا چهار بار عادل در برنامه اعلام کند که بانک فلان جوایز این قسمت را تقبل کرده. این اسپانسرها معمولا اسمشان در پیامک هایی ذکر می شود که پس از شرکت در مسابقه پیامکی دریافت می کنید.
معمولا اسپانسرها برای حضور در یک برنامه مبلغی را به صدا و سیما پرداخت می کنند که در بهترین حالت درصد اندکی به آورنده آگهی پرداخت خواهد شد. به این ترتیب اگر یک بانک به تلویزیون برای اسپانسر شدن در برنامه عادل مبلغی پرداخت کند درصد بسیار کمی از این پول به برنامه 90 خواهد رسید که مخارج تولید هم از آن کسر خواهد شد.
پیامک ها؛ 80 به 20 توافقی
سومین نکته درباره برنامه 90 پیامک ها می تواند سودآورترین بخش کار باشد. هر پیامک ارسالی به برنامه 90 به طور میانگین 50 تومان از حساب شما به حساب اپراتور ارسال می کند. به این ترتیب یک میلیون پیاک در هر برنامه به رقم 50 میلیون می رسد. دو میلیون پیامک قیمتی معادل 100 میلیون پیدا می کند. صد میلیون در هر برنامه می شود 400 میلیون در ماه و 4 میلیارد در سال (با حساب 10 ماه پخش تلویزیونی). این چهار میلیارد در سال کل پول پیامک هاست نه درآمد برنامه 90. معمولا صداوسیما و مخابرات در مواردی اینچنین با هم معامله و با نسبت هایی مثل 90 به 10 یا 80 به 20 این رقم را بین هم تقسیم می کنند و باز هم ربطی به برنامه 90 ندارد.
ماهیانه 5-4 میلیون؛ سالیانه 500
رویانیان ادعا کرده که در برنامه 90 سالی 50 میلیارد تومان درآمد دارد، درصورتی که حرفش کاملا اشتباه است.
با یکی از فعالان تبلیغات صحبت کردیم و از او خواستیم تا با توجه به شناختش از تلویزیون و تبلیغات درآمد عادل در ماه را حساب کند. محاسبات تخمینی او برنامه ای 4 تا 5 میلیون تومان پول بود که خالص هم نیست یعنی باید کلی پول از آن کسر شود. از این فعال تبلیغاتی که در کارنامه اش اداره پروژه یکی از مجموعه های رسانه های خانگی را هم دارد پرسیدیم: اگر کل تبلیغات برنامه 90 به شما پیشنهاد شود چقدر حاضرید پرداخت کنید؟ او جواب داد: «در بهترین حالت مبلغ 500 میلیون در سال را پیشنهاد کرد آن هم به شرط اینکه اسپانسرهای برنامه به خوبی در طول مدت پخش از سوی عادل ساپورت شوند.»
آقای رویانیان، آگهی کیلویی چند؟
مازیار ناظمی
اظهارات مدیرعامل پرسپولیس درباره درآمدهای 40 تا 50 میلیاردی سالیانه برنامه 90، بیشتر تهیه کنندگان صدا و سیما از جمله خود من را بهت زده کرد که نکند خبری است و ما بی اطلاع مانده ایم. تحقیق کردم بهترین نرخ مشارکت درون شبکه ای برای شبکه سه سیما دقیقه ای بین یک میلیون و دویست تا دو میلیون تومان است. یعنی اگر هفته ای یک ساعت برنامه 90 (60 دقیقه یا یک سوم برنامه!) آگهی برود (که اینطور نیست می توانید دوشنبه همین هفته زمان بگیرید) دست بالا می شود 180 میلیون تومان، البته عادل قطعا برای ایشان روشن می کند که آگهی برنامه 90 همان شرکت ارائه دهنده جوایز پیامک است و این برنامه عموما آگهی سفارش اداتره کل بازرگانی سازمان را پخش نمی کند.
حالا جناب رویانیان اینها به کنار نکته مهم این است که تمام درآمدهای بخش آگهی به حساب خزانه کل می رود و از آنجا سهم سازمان پرداخت می شود. روی این موضوع هم چند نهاد بزرگ نظارتی از سازمان بازرسی تا دیوان محاسبات نظارت دارند یعنی حساب و کتاب دارد و کیلویی نیست. سردارجان! ...اما حالا که شما دنبال پول های نود هستید کاشکی روشن می کردید مخارج نهایی و شفاف پرسپولیس در فصل گذشته بالاخره چقدر بود. خاطرم هست در برنامه ورزش بدون ویرایش رادیو گفتگو از آقای شیرینی سرپرست تیم همین موضوع را سوال کردم به ما گفت چرا باید به شما (رسانه ها) جواب بدهیم! در پایان فصل همه چیز را سردار روشن و شفاف می گوید، ما که همچنان منتظریم...